כולנו עושים את זה. דוחפים את העגלה ברחבי הסופר, בין מדפים עמוסים בכל טוב, ומקווים שאיכשהו נצא משם עם כל מה שצריך ועם חשבון סביר. אבל בואו נודה באמת, לרוב אנחנו יוצאים עם עגלה מפוצצת בדברים שתכננו (וגם כאלה שלא) ועם קבלה ארוכה יותר מהתור לקופה ביום שישי בצהריים. האם זה גורלנו? האם אנחנו נידונים לפתוח את הארנק לרווחה בכל ביקור בסופר? ובכן, לא בדיוק. יש דרך אחרת. דרך חכמה יותר. דרך שיכולה לחסוך לכם הון אמיתי, אלפי שקלים בשנה, ולהשאיר לכם יותר כסף לדברים שבאמת חשובים לכם. וזה, תתפלאו, הרבה יותר פשוט ממה שאתם חושבים. רק צריך לדעת איפה לחפש, או יותר נכון, איפה לשים לב. מוכנים לגלות איך הסופר יכול להפוך משדה קרב לכר פורה לחיסכון?

מדוע אנחנו מוציאים כל כך הרבה? מבט על שדה הקרב הנסתר

הסופרמרקט הוא לא רק מקום לקנות חלב, לחם וקוטג'. הוא מכונה משומנת היטב, שנועדה לגרום לכם להוציא כמה שיותר כסף. זה לא אישי, זה עסקי. הם מבינים את הפסיכולוגיה שלנו, את הדחפים שלנו, ואת ההרגלים שלנו, ומשתמשים בזה לטובתם. וזה בסדר! זו המטרה שלהם. אבל המטרה שלכם צריכה להיות לצאת מנצחים מהקרב הזה. להבין את הכללים הנסתרים של המשחק, ולשחק אותם לטובת הכיס שלכם.

מלחמת הפסיכולוגיה על הארנק שלכם

חשבתם שהמיקום של הפסטה האהובה עליכם ליד הרוטב זה מקרי? או שהשוקולדים הקטנים האלה ליד הקופות סתם התגלגלו לשם? הצחקתם אותם. כל דבר בסופר מתוכנן בקפידה. מהריח של המאפים בכניסה, שפותח לכם את התיאבון (וראש שקונה דחפים), דרך המוצרים היקרים יותר שנמצאים בגובה העיניים שלכם, ועד למוצרי הילדים שממוקמים נמוך, כדי שהקטנטנים יראו וידרשו. זו פסיכולוגיה בהילוך גבוה, והיא עובדת כמו קסם. קסם שעולה לכם ביוקר.

המלכודות שאתם לא שמים לב אליהם (אבל הארנק שלכם כן)

  • "קנו 1 קבלו 1 חינם": נשמע מדהים, נכון? אבל האם באמת הייתם צריכים שניים? ואם המוצר הזה סתם עולה יותר מהרגיל? לפעמים זו דרך להיפטר ממלאי או לגרום לכם לקנות יותר ממה שאתם צריכים, ואז חלק מתקלקל וזורקים. איפה החיסכון פה?
  • מדפי הקצה (End Caps): אלה המדפים שבקצוות המעברים, שבדרך כלל מפוצצים במבצעים צבעוניים. הם נועדו למשוך את העין. לפעמים יש שם מציאות אמיתיות, אבל הרבה פעמים אלה פשוט מוצרים שמנסים לקדם, ולא בהכרח הכי זולים או הכי נחוצים לכם.
  • מוצרי הדחף ליד הקופה: מסטיקים, שוקולדים, סוכריות, מגזינים. כל הדברים הקטנים האלה שמונחים שם בדיוק כשיש לכם כמה רגעים לשרוף בתור. קל לחטוף אותם בלי לחשוב, והם מצטברים לחשבון לא קטן בסוף.

החדשות הטובות? ברגע שמזהים את המלכודות האלה, קל יותר להימנע מהן. זה קצת כמו משחק בלשים, והפרס הוא כסף שנשאר אצלכם בכיס.

הטיפ הראשון והכי קריטי: תכנון, תכנון, תכנון!

אפשר לחשוב שזה ברור מאליו, אבל כמה מאיתנו באמת מקדישים זמן לתכנן את הקנייה? להגיע לסופר בלי רשימה מסודרת זה כמו לצאת למסע בלי מפה. בטוח תלכו לאיבוד בדרך, וזה יעלה לכם זמן וכסף מיותרים. תכנון הוא עמוד התווך של קנייה חכמה.

רשימת קניות שהיא ממש מפת אוצר

הרשימה היא החברה הכי טובה שלכם בסופר. אבל לא סתם רשימה של "חלב, לחם, ביצים". רשימה חכמה בנויה לפי הארוחות שאתם מתכננים לבשל השבוע. עברו על המתכונים, בדקו מה חסר לכם במזווה ובמקרר, ורשמו רק את זה. נסו אפילו לארגן את הרשימה לפי סדר המעברים בסופר שאתם בדרך כלל קונים בו. זה יחסוך לכם זמן נדודים בין המדפים ויקטין את הסיכוי להיכנע לפיתויים.

טיפ בונוס: אל תבואו לסופר כשאתם רעבים. לעולם! בטן מקרקרת היא חברה איומה לרשימת קניות, והיא מובילה בוודאות לדחפים מיותרים וקניית דברים שלא באמת צריכים.

תקציב? כן, זה לא מילה גסה

אנשים רבים נרתעים מלשים לעצמם תקציב לקניות בסופר. אולי כי הם מפחדים לגלות כמה הם באמת מוציאים, או כי הם מרגישים שזה מגביל מדי. אבל תקציב הוא לא כלא, הוא מגדלור שמנחה אתכם. החליטו מראש כמה כסף אתם מקצים לקנייה השבועית. כשתהיו בסופר, נסו לעקוב בראש, או אפילו באפליקציה בטלפון, כמה אתם עומדים להוציא. זה יגרום לכם לחשוב פעמיים לפני שתוסיפו עוד משהו לעגלה "רק כי בא לי".

עגלת הקניות: איך להפוך אותה למכונת חיסכון?

עכשיו כשיש לכם רשימה ותקציב, אתם מוכנים לצאת לדרך. אבל גם בתוך הסופר עצמו יש טקטיקות שיכולות לעזור לכם לחסוך משמעותית.

מתי הכי כדאי לקנות? (רמז: לא בבטן ריקה)

כבר אמרנו לא לקנות רעבים. אבל מתי כן? שעות הבוקר המוקדמות או שעות הערב המאוחרות, כשהסופר פחות עמוס, יכולות להיות נעימות יותר. אבל מבחינת חיסכון? לפעמים דווקא לפני סגירה יש מבצעים על מוצרים שפג תוקפם עוד מעט (במיוחד מאפים ובשר). מצד שני, אם אתם קונים דברים בסיסיים ולא מחפשים מציאות ספציפיות, כל שעה שבה אתם רגועים ולא ממהרים תעבוד בשבילכם.

התעלמו מהעיניים! (ומהמדפים הגבוהים/נמוכים)

זוכרים את מלחמת הפסיכולוגיה? המוצרים היקרים יותר לרוב ממוקמים בגובה העיניים. המותגים הגנריים, או מוצרים זולים יותר, לרוב יהיו על המדפים התחתונים או העליונים. כופפו קצת את הגב או מתחו את היד. ההבדל במחיר יכול להיות מפתיע.

הקרב על המחיר ליחידה

זה אולי הטיפ הכי חשוב והכי פחות מיושם. תמיד, אבל תמיד, בדקו את המחיר ליחידת מידה. זה יכול להיות מחיר לק"ג, מחיר לליטר, או מחיר ליחידה (למשל, לחיתול). המספר הקטן הזה, שמופיע לרוב באותיות קטנות ליד המחיר הכולל, מספר לכם מי נותן לכם את התמורה הכי טובה לכסף שלכם. חבילה גדולה יותר לא תמיד זולה יותר ליחידה! לפעמים האריזה הקטנה או הבינונית משתלמת יותר, או מותג אחר לגמרי.

דוגמה מהשטח: שתי חבילות קפה. האחת גדולה, 500 גרם, עולה 30 שקלים. השנייה קטנה יותר, 200 גרם, עולה 15 שקלים. בלי לבדוק את המחיר ליחידה, אולי נחשוב שהחבילה הגדולה משתלמת יותר. אבל המחיר לק"ג של הגדולה הוא 60 שקלים (30 / 0.5), והמחיר לק"ג של הקטנה הוא 75 שקלים (15 / 0.2). במקרה הזה, הגדולה באמת משתלמת יותר ליחידה. אבל אם החבילה הקטנה הייתה עולה 10 שקלים, המחיר לק"ג היה 50 שקלים (10 / 0.2), והיא הייתה משתלמת יותר מהגדולה שעולה 30 שקלים לק"ג! פשוט, נכון? רק צריך לשים לב.

המבצעים: חברים או אויבים?

מבצעים הם כמו בבילון – הם יכולים להיות גן עדן, או מלכודת מסוכנת. המפתח הוא לדעת להבחין בין מבצע אמיתי לבין הצגה יפה.

לא כל נוצץ זהב (או מבצע אמיתי)

לפני שאתם קופצים על כל מבצע, שאלו את עצמכם:

  1. האם אני באמת צריך את המוצר הזה?
  2. האם המחיר *אחרי* המבצע באמת נמוך מהמחיר הרגיל של המוצר, או של מותג מקביל זול יותר?
  3. האם תוקף המוצר ארוך מספיק כדי שתספיקו להשתמש בו לפני שהוא מתקלקל?
  4. האם המחיר ליחידה במבצע באמת משתלם יותר?

לפעמים, מבצעים נועדו רק לגרום לכם לקנות מותג ספציפי או לקנות יותר ממה שצריך. היו סקפטיים ובדקו בעצמכם.

מועדוני לקוחות וקופונים דיגיטליים – הכיס שלכם יודה לכם

כן, לפעמים שווה להירשם למועדוני לקוחות של הסופרים הקבועים שלכם. הם לרוב שולחים קופונים והטבות שמיועדים ספציפית לחברים, ולעיתים קרובות מדובר בחיסכון אמיתי. הרבה רשתות מציעות היום קופונים דיגיטליים באפליקציה שלהם. הקדישו כמה דקות לפני הקנייה לעבור עליהם ולראות אם יש משהו שאתם ממילא מתכננים לקנות ובמבצע. זה יכול לחסוך כמה עשרות שקלים בכל קנייה.


האם זה שווה את זה? שאלות בוערות מהשטח

ש: האם תמיד עדיף לקנות את המותג הכי זול או את המותג הגנרי?

ת: לא תמיד. לפעמים יש הבדלים באיכות, בטעם, או במרכיבים. חשוב להשוות את המחיר ליחידה, אבל גם לשקול את האיכות שאתם מקבלים. לפעמים שווה לשלם קצת יותר על מותג שאתם יודעים שאתם אוהבים וישתמשו בו, במקום לקנות זול יותר ולגלות שלא אהבתם ולזרוק.

ש: האם כדאי לעשות קנייה שבועית גדולה או קניות קטנות יותר?

ת: לרוב, קנייה שבועית גדולה ומתוכננת חוסכת זמן וכסף. זה מקטין את מספר הפעמים שאתם נכנסים לסופר ונחשפים לפיתויים, ומאפשר לכם לתכנן ארוחות בצורה מסודרת יותר. קניות קטנות מדי פעם נוטות להיות פחות מתוכננות ויותר מבוססות על דחף.

ש: איך אני מתמודד עם הילדים בסופר שרוצים כל דבר?

ת: זה קרב לא פשוט! נסו להגיע לסופר בלי הילדים במידת האפשר. אם זה לא אפשרי, הקדימו תרופה למכה: תנו להם משימות (למצוא את הפסטה, לשים דברים קלים בעגלה), הסבירו מראש מה אתם הולכים לקנות (אפשר אפילו לשתף אותם בהכנת הרשימה), והציבו גבולות ברורים (אפשר לבחור ממתק אחד קטן, למשל). והכי חשוב: אל תיכנעו לבכי! זה רק ילמד אותם שזו טקטיקה שעובדת.

ש: האם מועדוני לקוחות באמת משתלמים, או שהם רק אוספים מידע עליי?

ת: שניהם נכונים. הרשתות אוספות מידע כדי להתאים לכם מבצעים עתידיים. אבל אם אתם קונים ברשת מסוימת באופן קבוע, ההטבות והקופונים הייעודיים בהחלט יכולים לחסוך לכם כסף משמעותי. שקלו האם החיסכון שווה לכם את שיתוף המידע.

ש: קניית מזון בכמויות גדולות (Bulk) – מתי זה כדאי?

ת: כדאי לקנות בכמויות גדולות רק אם מדובר במוצרים שאתם משתמשים בהם באופן קבוע, שהם לא מתקלקלים מהר (כמו אורז, פסטה, קטניות יבשות, נייר טואלט), ובתנאי שהמחיר ליחידה אכן נמוך יותר משמעותית. אחרת, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם כמויות אדירות של מזון שיתקלקל לפני שתספיקו להשתמש בו, וזה ממש בזבוז.

ש: האם שווה להשקיע זמן בהשוואת מחירים בין סופרים שונים?

ת: בהחלט! אם יש לכם כמה סופרים קרובים, שווה לבדוק מדי פעם את המחירים של המוצרים שאתם קונים הכי הרבה. לעיתים קרובות יש הבדלים משמעותיים. עם זאת, קחו בחשבון גם את עלות הנסיעה/זמן לשם. לפעמים עדיף לקנות הכל במקום אחד אפילו אם כמה פריטים שם יקרים יותר, מאשר לרוץ בין סופרים שונים.

ש: מה לגבי שימוש בקופונים "רגילים" מנייר?

ת: אם יש לכם קופונים רלוונטיים למוצרים שאתם ממילא קונים, מעולה! אבל אל תקנו משהו רק כי יש עליו קופון. ושוב, ודאו שהמחיר הסופי עם הקופון אכן משתלם.


מעבר לקופה: שימור וניצול מקסימלי

הצלחתם לצלוח את הסופר, נצחתם את הדחפים, ויצאתם עם עגלה מתוכננת וחכמה. המשימה לא נגמרה! כדי לוודא שהכסף שחסכתם לא ילך לפח, צריך גם לדעת לטפל במוצרים שקניתם.

אחסון נכון = פחות בזבוז

מזון שמתקלקל הוא כסף שנזרק לפח, תרתי משמע. השקיעו קצת מחשבה באחסון נכון. ירקות עלים בכלי אטום עם נייר סופג, עשבי תיבול בכוס מים במקרר, מוצרי יסוד יבשים בצנצנות אטומות הרחק מלחות ומזיקים. הכירו את חיי המדף של המוצרים השונים, ואחסנו אותם במקום המתאים (מקרר, מקפיא, מזווה קריר ויבש). הקדשת זמן קצר לאחסון מייד אחרי הקנייה תחסוך לכם כסף גדול בטווח הארוך.

תכנון ארוחות משאריות (כן, זה אפשרי!)

אחד הדרכים הכי טובות לצמצם בזבוז מזון (ולחסוך כסף) הוא לתכנן ארוחות שמבוססות על שאריות או על שימוש חוזר במרכיבים. עוף שנשאר מארוחת שישי יכול להפוך לסלט עוף או למרק ביום ראשון. ירקות שמחכים שייגמר להם התוקף יכולים להפוך לתבשיל קארי או למרק ירקות. היו יצירתיים! זה גם אקולוגי יותר וגם חוסך לכם קנייה נוספת.

אז הנה זה. המדריך המלא לקנייה חכמה בסופר. זה לא קסם, זו לא נוסחת סתרים. זו פשוט התנהלות מודעת ומתוכננת. זה דורש קצת מחשבה מראש, קצת תשומת לב בזמן הקנייה, וקצת יצירתיות במטבח. אבל התמורה? היא אדירה. עשרות, מאות, ואפילו אלפי שקלים שנשארים אצלכם בכיס מדי חודש, מדי שנה. הכסף הזה יכול לשמש לטיול שחלמתם עליו, להשקעה חכמה, או סתם להוסיף קצת אוויר לנשימה בתקציב המשפחתי. בפעם הבאה שאתם דוחפים עגלה ברחבי הסופר, זכרו שאתם לא סתם קונים אוכל. אתם מנהלים משא ומתן קטן על הכסף שלכם. והפעם, אתם הולכים לנצח בגדול.


0 Comments

כתיבת תגובה

Avatar placeholder

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *