ביקורת מערכות מידע
העידן הטכנולוגי של ימנו, עידן בו כמעט כל העבודה שלנו מתבצעת דרך מחשבים ורשתות אינטרנט, טומן בחובו לא מעט סיכונים לצד הזדמנויות, וכן רגולציות וכללים שונים אשר כל ארגון וחברה אשר עובדים עם מערכות מידע כאלה ואחרות, צריכים לקחת בחשבון.
כמעט כל תאגיד גדול וארגונים בסדרי גודל אחרים, משתמשים היום במערכות מידע, מערכות אשר עוזרות לאנשי התאגיד והארגון להציב בפניהם יעדים עסקיים ולעמוד בהם. בין אם מדובר ביעדים שמגולמים ברווח כספי ובין אם מדוברים ביעדים של עשייה.
אותן מערכות מידע אמורות לספק את הכלים על מנת שאנשי הארגון יוכלו לעבוד בצורה מסודרת ומאורגנת. בין היתר, מדובר על ערוצי תקשורת, עיגון תהליכי עבודה, ניהול סיכונים, הגדרות שירות, העברת מידע ועוד שורה ארוכה של תחומים שקשורים בין היתר לניהול מידע בתוך הארגון וכן בין הארגון לגורמים חיצוניים ועוד.
מה שרבים לא יודעים הוא, שאם ארגון בוחר לעבוד עם מערכות מידע, הרי שעליו גם לבצע תהליך של ביקורת מערכות מידע. הביקורת אמורה להתבצע הן על ידי גורם פנימי שיבחן את דרך העבודה של המערכת וכן על ידי גורם חיצוני שיבחן שהשימוש במערכת נעשה על ידי הגורמים השונים בתוך המערכת, בצורה נכונה מבחינת החוק והרגולציה.
בין היתר, הביקורת תכלול בחינה של מתודולוגיות עבודה, תהליכים עסקיים, תהליכים של העברה ושימוש במידע, ניהול ובקרה, וכן כל מה שקשור לתחום של ניהול סיכונים, תחום אשר כידוע זוכה לחשיבות רבה היום.
הביקורת הנ"ל יכולה לעזור במגוון נקודות, היא יכולה לעזור לאנשי הארגון לבצע תהליך נכון ומבוקר, כך שלא יתבזבזו משאבים לחינם, כמו כן הביקורת יכולה לעזור בשביל לשמור על הצרכים של הארגון כך שהפונקציות השונות יתממשו בצורה נכונה והארגון לא ייקח על עצמו סיכונים שהוא לא אמור לקחת.
כאמור, הביקורת יכולה גם לעזור בנקודה נוספת והיא, לוודא שכל צעד וכל שלב בתהליכי העבודה יתבצעו בדיוק על פי כללי הרגולציה שנקבעו על ידי המחוקק ולא יהיה שום חשש לעבירה על החוק או על תקנה כזו או אחרת.